Serotonina hormon szczęścia


Serotonina to hormon szczęścia. Serotonina w diecie, jedzeniu, węglowodanach, na odchudzanie. Dzięki niej nie mamy ochoty na słodycze! Serotonina to hormon szczęścia. Dieta bogata w serotoninę to dieta bogata w węglowodany! Poznaj produkty bogate w serotoninę i poczuj się szczęśliwa jak nigdy!    





Serotonina i jej funkcje, występowanie

Serotonina powstaje na bazie tryptofanu, który jest aminokwasem. Serotonina to hormon szczęścia i zarazem neuroprzekaźnik (ponieważ odpowiada za przekazywanie impulsów nerwowych w układzie nerwowym). Powstaje w układzie pokarmowym, trombocytach, ośrodkowym układzie nerwowym. No dobrze, ale dlaczego uważa się, że serotonina jest jednym z ważniejszych hormonów w naszym organizmie? Wystarczy prześledzić funkcje jakie pełni w nim serotonina: to hormon szczęścia, jest ważnym neuroprzekaźnikiem, dzięki niej możemy "smacznie" spać (zwierzęta u których występował niedobór serotoniny, chociaż były bardzo zmęczone, snu nie zaznały), reguluje ciśnienie krwi, temperaturę ciała, bierze udział w procesach krzepnięcia krwi i ma działanie antydepresyjne. Jeśli chodzi o aspekty "odchudzające", serotonina po spożyciu węglowodanów hamuje apetyt, a po spożyciu białek apetyt pobudza. Podsumowując, serotonina czyli hormon szczęścia ma wielkie zastosowanie zarówno w leczeniu chorób psychicznych, otyłości, bezsenności jak i chorób układu krążenia. W tym momencie grzechem byłoby nie wspomnieć o książce "Serotonina, przełom w dietetyce", która pozwoliła wielu osobom, dzięki odpowiedniej diecie bogatej w prekursory serotoniny, zmniejszyć poziom stresu i co więcej schudnąć i na nowo cieszyć się życiem. W tej lekturze możemy znaleźć miedzy innymi dietę dla zdenerwowanych matek, dla osób rzucających palenie, dietę na każdą porę roku oraz dietę dla osób spragnionych serotoniny (czyli tych stale podjadających łakocie). Jakie zatem jedzenie i dieta zapewni odpowiedni poziom serotoniny w organizmie, a co za tym idzie schudniemy i będziemy mieć masę energii? Dietetycy uważają, że należy spożywać węglowodany nie łączone z tłuszczem albo białkiem. W przypadku łączenia węglowodanów z białkami, ich stosunek powinien wynosić 5:1, czyli węglowodanów powinno być pięć razy więcej niż białek. Np. Jedz 100 g brązowego ryżu (bogatego w węglowodany) z 20 gramami piersi z kurczaka. Dlaczego nie należy łączyć dużej ilości białek lub tłuszczy z węglowodanami? Ponieważ wchłanianie tryptofanu ( który jest prekursorem serotoniny i zawarty jest w produktach węglowodanowych) ulega poważnemu upośledzeniu z powodu obecności tłuszczów i białek w spożywanych przez nas produktach. Pamiętaj więc o nie łączeniu węglowodanów!  

Serotonina w jedzeniu, czyli węglowodany czas jeść!

Poniżej podanych jest kilka przykładowych posiłków na każdą porę dnia. Jedzenie bogate w prekursor serotoniny, hormonu szczęścia, spowoduje, że będziesz czuć się lekko, rześko. Możesz także zapomnieć o wahaniach cukru we krwi, a co za tym idzie nie odczujesz spadków nastroju. Ponieważ zostało podanych parę różnych zestawów dań na każdą porę dnia, wybierz sobie po jednej potrawie z każdego zestawu, która najbardziej przypadła Ci do gustu. Oto idealna dieta bogata w jedzenie, które podwyższy poziom serotoniny w Twoim organizmie! Na śniadanie: Razowy chleb z plasterkiem szynki lub żółtego sera/ jogurt naturalny z płatkami śniadaniowymi/ szklanka soku owocowego z bananem/ płatki owsiane z niewielką ilością chudego mleka. Na obiad: Makaron z pełnego przemiału z dżemem lub cukrem/ ryż z duszonymi warzywami i odrobiną grillowanej piesi z kurczaka/ zupa pomidorowa z dużą ilością makaronu, koniecznie niezabielana. Na kolację: Biszkopty z odrobiną bitej śmietany/ kefir z owocami/ paluszki/sałatka warzywna z grzankami/ kanapki z pomidorem i pasztetem. Podczas przygotowywania posiłku zawsze pamiętaj o odpowiednim stosunku węglowodanów do białek. Stosunek ten ma wynosić, tak jak już wspominałam, 1:5. Aby serotonina, hormon szczęścia, była także w Twoim organizmie, należy ze swojej diety wykreślić niektóre węglowodany. Czego unikać? Czekolady, chipsów, pralinek, lodów, ciężkich sosów z ziemniakami, tradycyjnego schabowego z produktami zbożowymi lub skrobiowymi. Są to wszystkie śmieciowe, niekorzystne dla zdrowia węglowodany.  

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Deprecha? Chandra? Co robić?
Czekolada gorzka, mleczna, a może biała? Wartości odżywcze
Jak nie przytyć jesienią i zimą?

 



Zostaw komentarz

Poprzedni artykuł:

Następny artykuł: